Zakelijke fotografie

Zakelijke fotografie
Zakelijke foto

Zakelijke fotografie… een goede eerste indruk is bepalend voor het succes van je bedrijf. Professionele portretten en bedrijfsfotografie zijn daarom onmisbaar om jezelf te onderscheiden van al je concurrenten. Het speelt een cruciale rol in elke marketingcampagne. Door het inschakelen van een professionele fotograaf breng jij je bedrijf en de beleving die daarbij hoort op de juiste manier in beeld. Wat is nog meer de toegevoegde waarde van zakelijke fotografie en hoe zet je het op slimme wijze in voor het presenteren van je bedrijf? In dit artikel duiken we dieper in op dit onderwerp.

Wat is zakelijke fotografie?

Zakelijke fotografie
Productfotografie

Zakelijke fotografie brengt jouw bedrijf op unieke wijze in beeld: foto’s die volledig aansluiten op je onderneming en de sfeer die daarbij hoort perfect in beeld brengen. Beeldmateriaal moet te allen tijde passen bij je bedrijf en exact weergeven waar jij als ondernemer voor staat. Bovendien leiden slim gebruik van fotografie, film en illustraties tot een hogere conversie. Je doelgroep is eerder geneigd om zaken met je te doen. Goede zakelijke fotografie levert jou dus mogelijk nieuwe klanten op. 


Rogier Chang fotografeert werk. Of eigenlijk, mensen en hun werk. Ondernemers, vakmensen, ambachtslieden, uitvinders, pioniers. Gedreven mensen, soms zelfs extreme mensen, die altijd een expert in hun eigen vakgebied zijn. Mensen die hun ziel en zaligheid in hun werk leggen. Hij is nieuwsgierig naar hun drijfveren, hun passie, hun fascinatie, hun eigenaardigheden


Wat is zakelijke fotografie nu juist niet?

Een vakantiefoto met een zonnebril op je Linkedin profiel? De juiste indruk bij je doelgroep maak je met professioneel beeldmateriaal. Een eigen goede foto of een fotograaf die begrijpt wat jou onderscheidend maakt als ondernemer, verlaagt voor je doelgroep de drempel om contact met jou op te nemen. Stockfoto’s zijn vandaag de dag razend populair, maar daarmee weet je je website niet optimaal te onderscheiden van je concurrenten. Ze zijn niet persoonlijk of op maat gemaakt en stralen daardoor veel minder beleving uit. Je kan ze uiteraard gebruiken, maar dan moeten ze perfect aansluiten op waar jij met je bedrijf voor staat. Houd er echter rekening mee dat je de foto’s ook elders op het internet kan tegenkomen.

Hoe zet je zakelijke fotografie effectief in voor jouw bedrijf?

bedrijfsreportage
aan het werk!

Je website is het online visitekaartje van je bedrijf en dus speelt zakelijke fotografie een belangrijke rol in hoeverre je doelgroep contact met je opneemt. Bij beeldmateriaal voor websites is het bijvoorbeeld belangrijk dat er rekening wordt gehouden met verschillende resoluties en het design van je bedrijfswebsite. Foto’s die vanaf een smartphone worden bekeken, mogen niet onderdoen voor de kwaliteit die je ziet vanaf een desktop. Het juiste beeldmateriaal zorgt voor een connectie met je doelgroep waardoor de conversie stijgt en klanten sneller contact met je opnemen om zaken met je te doen.

Wie is je doelgroep?

zakelijk portret

Zakelijke fotografie heeft invloed op hoe je doelgroep naar jou kijkt. De kunst is dat er gekozen wordt voor je image en niet voor de prijs. Daarom moet het voor jou én een zakelijke fotograaf duidelijk zien wie je doelgroep is. Breng dit duidelijk in kaart en brief dit vervolgens aan de desbetreffende fotograaf. Hoe concreter je voor ogen hebt wie je doelgroep, hoe beter je ze met het juiste beeldmateriaal kunt overtuigen om met jou in zee te gaan.

Welk platform of mediakanaal gebruik je?

Voor je bedrijf zijn er diverse platformen en kanalen waarop je zakelijke fotografie vorm kan geven. Niet alleen je website is belangrijk, maar dit geldt ook zeker voor sociale media platformen waaronder LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Bij zakelijke social media vraagt elk bericht om een unieke foto. Dit zijn foto’s die jou en je bedrijf/merk overtuigend en authentiek presenteren aan lezers, klanten en volgers. Bij social media mag er soms best wat luchtigs in de foto’s zitten, terwijl je bij een website, LinkedIn of een jaarslag juist kiest voor een meer zakelijke uitstraling.

Wat zijn de voordelen van een eigen beeldbank?

Het aanleggen van een eigen beeldbank levert je bedrijf interessante voordelen op. Elke keer een selfie gaat toch een beetje vervelen, dus is een serie zakelijke foto’s zeker de moeite waard. Waarom?

– Door blijvend professionele foto’s te gebruiken, laat je zien dat je kwaliteit belangrijk vindt.
– Een mooie serie foto’s laat diverse kanten zien van jou als persoon en waar je met je bedrijf voor staat.
– Met foto’s uit een eigen beeldbank krijg je meer aandacht dan (gratis) stockfoto’s.
– Persoonlijke beelden zorgen al snel voor een klik vanuit je doelgroep met jouw bedrijf.
– Dankzij een onuitputtelijke bron van foto’s is er genoeg te delen via blogartikelen, berichten op social media en andere platformen.

zakelijke fotografie

Hoe brief je een fotograaf voor een zakelijke fotoshoot?


Bij het briefen van een fotograaf voor een zakelijke fotoshoot zijn een aantal zaken enorm belangrijk. Hieronder vind je een aantal praktische tips voor een perfecte zakelijke fotografie briefing:

– Geef duidelijk aan waarom je foto’s nodig hebt en waarvoor je ze gaat gebruiken.
– Vermeld wie je doelgroep is.
– Voorzie een zakelijke fotograaf met beeldmateriaal van jouw huisstijl.
– Stuur een aantal voorbeelden mee van wat jij mooi vindt.
– Laat weten wanneer je de foto’s nodig hebt. Dit is bijvoorbeeld relevant bij het versturen van een persbericht of de oplevering van je website.
– Regel toestemming voor locaties en personen als dit van toepassing is en voorzie een fotograaf van de benodigde logistieke informatie. 

Hoe zet je fotografie effectief in voor jouw bedrijf in 2019

zakelijke fotografie

Heb jij al een goede fotograaf in dienst? Of iemand die zelf afbeeldingen kan digitaal kan bewerken? Het gebruik van afbeeldingen is namelijk zeer effectief voor het promoten van je merk. Een foto bij de tekst helpt om de inhoud te onthouden. Een afbeelding is natuurlijk visueel middel en dat wordt beter onthouden. Door beeld toe te voegen gaat het verhaal meer ‘leven’. Let er wel op dat de afbeelding die je bij de tekst voegt van goede kwaliteit is en aanspreekt bij jouw doelgroep.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen na 3 dagen maar 10% van de informatie hebben onthouden, als er geen afbeelding bij stond. Mét afbeelding hadden ze maar liefst 65% van de informatie onthouden, dus dat verschil is aanzienlijk. 

Gebruik Product- of Lifestyle-afbeeldingen

Lifestyle fotografie


Als je afbeeldingen gebruikt, gebruik dan afbeeldingen van goede kwaliteit die duidelijk laten zien wat jouw product is. Afbeeldingen moeten een voldoende resolutie en er op alle formaten displays goed te zien zijn. Het moet er tenslotte gelikt uitzien, want dan zullen klanten je product eerder kopen. 

Of zet je klanten aan het werk! Laat trotse klanten een foto maken van zichzelf met het product in handen of terwijl ze het aan het gebruiken zijn. Zo laat je zien hoe het product werkt en zien anderen dat het gebruikt wordt. 10 Tegen 1 dat er nog meer klanten volgen! Heb je geen product maar bied je een dienst aan? Daarvoor geldt hetzelfde. Je trekt klanten door die prachtige en hoge kwaliteit foto’s te gebruiken zodat lezers daarbij weg kunnen dromen. Zo weet je zeker dat je je merk goed aan het promoten bent. 

Laat je zien op Instagram

zakelijk instagram
zakelijk instagram

Je hebt mooie afbeeldingen, maar waar ga je ze promoten? Instagram is hét kanaal bij uitstek om mooie plaatjes te delen. Instagram is echt ‘hot’ en er zijn komen op dit kanaal steeds meer advertentie- en shopmogelijkheden. Uit een onderzoek van Iconosquare in 2019 bleek dat 70% van alle Instagramgebruikers naar een merk zocht via Instagram voordat ze overgingen tot aankoop. 

Zet dus je mooiste collectie op je Instagramprofiel. Het creëren van een community door comments achter te laten bij anderen, andere mensen en merken te volgen, te connecten met influencers zijn allemaal manieren om je merk te promoten via Instagram.

Betaalde advertising via een Instagram businessaccount is natuurlijk ook een optie, maar organisch kun je ook al veel bereiken. Los daarvan zul je toch regelmatig je plaatjes moeten posten om zichtbaar te blijven en meer volgers te krijgen. 

Gebruik de Kracht van Facebook

Heb je je al eens in Zakelijk Facebook verdiept? Nee? Maak dan snel een Facebook bedrijfspagina aan een advertentieaccount. Facebook is naast Instagram ook een mooi kanaal om in te zetten voor de marketing voor je merk of product. Op je Facebookpagina kun je een mooie en opvallende header uploaden en foto’s van je product posten.

Je kunt bovendien producten verkopen door je webshop aan je Facebookpagina te koppelen. Als je nog meer traffic naar je website wilt en meer leads wilt genereren dan is het plaatsen van Facebook advertenties erg geschikt. Het voordeel is dat je daarmee je doelgroep helemaal kunt specificeren. Ook heb je veel verschillende soorten advertenties als het gaat om layout. 

Verbeter de SEO van je afbeeldingen

We hebben het gehad over betaald adverteren, maar organisch valt er ook veel winst te behalen. Als je organisch goed wilt scoren praat je vaak over SEO: Search Engine Optimalization. Het wordt vaak over het hoofd gezien, zeker als het gaat om gebruik van afbeeldingen. Geef je afbeeldingen de naam van het keyword waar je graag op gevonden wil worden. Ook kun je SEO toepassen op je website teksten. Verwerk je relevante zoekwoorden in de title tags en laat ze ook terugkomen in de tekst. Gebruik je WordPress? Dan is een plugin zoals Yoast een handige tipgever om je SEO kwaliteit te verbeteren. Op deze manier kunnen alle onderdelen van je website samenwerken om een hoge positie in Google te verkrijgen.

Optimaliseer voor mobiel gebruik

Tegenwoordig is er meer zoekverkeer op mobiele telefoons dan op desktops, laptops en notebooks. Er is al langere tijd een stijgende lijn in mobiel verkeer en het is van belang om hier ook je content en afbeeldingen op aan te passen. Hier lijkt denkt niet iedereen aan.
Zorg dat je site zo snel mogelijk laadt en zich aanpast aan de grootte van een (telefoon)scherm.