Zakelijke fotografie… een goede eerste indruk is bepalend voor het succes van je bedrijf. Professionele portretten en bedrijfsfotografie zijn daarom onmisbaar om jezelf te onderscheiden van al je concurrenten. Het speelt een cruciale rol in elke marketingcampagne.
Door het inschakelen van een professionele fotograaf breng jij je bedrijf en de beleving die daarbij hoort op de juiste manier in beeld. Wat is nog meer de toegevoegde waarde van zakelijke fotografie en hoe zet je het op slimme wijze in voor het presenteren van je bedrijf? In dit artikel duiken we dieper in op dit onderwerp.
Zakelijke fotografie brengt jouw bedrijf op unieke wijze in beeld: foto’s die volledig aansluiten op je onderneming en de sfeer die daarbij hoort perfect in beeld brengen. Beeldmateriaal moet te allen tijde passen bij je bedrijf en exact weergeven waar jij als ondernemer voor staat.
Bovendien leiden slim gebruik van fotografie, film en illustraties tot een hogere conversie. Je doelgroep is eerder geneigd om zaken met je te doen. Goede zakelijke fotografie levert jou dus mogelijk nieuwe klanten op.
Je website is het online visitekaartje van je bedrijf en dus speelt zakelijke fotografie een belangrijke rol in hoeverre je doelgroep contact met je opneemt. Bij beeldmateriaal voor websites is het bijvoorbeeld belangrijk dat er rekening wordt gehouden met verschillende resoluties en het design van je bedrijfswebsite.
Foto’s die vanaf een smartphone worden bekeken, mogen niet onderdoen voor de kwaliteit die je ziet vanaf een desktop. Het juiste beeldmateriaal zorgt voor een connectie met je doelgroep waardoor de conversie stijgt en klanten sneller contact met je opnemen om zaken met je te doen.
Zakelijke fotografie heeft invloed op hoe je doelgroep naar jou kijkt. De kunst is dat er gekozen wordt voor je image en niet voor de prijs.
Daarom moet het voor jou én een zakelijke fotograaf duidelijk zien wie je doelgroep is. Breng dit duidelijk in kaart en brief dit vervolgens aan de desbetreffende fotograaf. Hoe concreter je voor ogen hebt wie je doelgroep, hoe beter je ze met het juiste beeldmateriaal kunt overtuigen om met jou in zee te gaan.
Voor je bedrijf zijn er diverse platformen en kanalen waarop je zakelijke fotografie vorm kan geven. Niet alleen je website is belangrijk, maar dit geldt ook zeker voor sociale media platformen waaronder LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube.
Bij zakelijke social media vraagt elk bericht om een unieke foto. Dit zijn foto’s die jou en je bedrijf/merk overtuigend en authentiek presenteren aan lezers, klanten en volgers. Bij social media mag er soms best wat luchtigs in de foto’s zitten, terwijl je bij een website, LinkedIn of een jaarslag juist kiest voor een meer zakelijke uitstraling.
Heb jij al een goede fotograaf in dienst? Of iemand die zelf afbeeldingen kan digitaal kan bewerken? Het gebruik van afbeeldingen is namelijk zeer effectief voor het promoten van je merk. Een foto bij de tekst helpt om de inhoud te onthouden. Een afbeelding is natuurlijk visueel middel en dat wordt beter onthouden.
Door beeld toe te voegen gaat het verhaal meer ‘leven’. Let er wel op dat de afbeelding die je bij de tekst voegt van goede kwaliteit is en aanspreekt bij jouw doelgroep.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen na 3 dagen maar 10% van de informatie hebben onthouden, als er geen afbeelding bij stond. Mét afbeelding hadden ze maar liefst 65% van de informatie onthouden, dus dat verschil is aanzienlijk.
Als je afbeeldingen gebruikt, gebruik dan afbeeldingen van goede kwaliteit die duidelijk laten zien wat jouw product is. Afbeeldingen moeten een voldoende resolutie en er op alle formaten displays goed te zien zijn. Het moet er tenslotte gelikt uitzien, want dan zullen klanten je product eerder kopen.
Of zet je klanten aan het werk! Laat trotse klanten een foto maken van zichzelf met het product in handen of terwijl ze het aan het gebruiken zijn. Zo laat je zien hoe het product werkt en zien anderen dat het gebruikt wordt. 10 Tegen 1 dat er nog meer klanten volgen! Heb je geen product maar bied je een dienst aan? Daarvoor geldt hetzelfde. Je trekt klanten door die prachtige en hoge kwaliteit foto’s te gebruiken zodat lezers daarbij weg kunnen dromen. Zo weet je zeker dat je je merk goed aan het promoten bent.
Je hebt mooie afbeeldingen, maar waar ga je ze promoten? Instagram is hét kanaal bij uitstek om mooie plaatjes te delen. Instagram is echt ‘hot’ en er zijn komen op dit kanaal steeds meer advertentie- en shopmogelijkheden. Uit een onderzoek van Iconosquare in 2024 bleek dat 70% van alle Instagramgebruikers naar een merk zocht via Instagram voordat ze overgingen tot aankoop.
Zet dus je mooiste collectie op je Instagramprofiel. Het creëren van een community door comments achter te laten bij anderen, andere mensen en merken te volgen, te connecten met influencers zijn allemaal manieren om je merk te promoten via Instagram.
Betaalde advertising via een Instagram businessaccount is natuurlijk ook een optie, maar organisch kun je ook al veel bereiken. Los daarvan zul je toch regelmatig je plaatjes moeten posten om zichtbaar te blijven en meer volgers te krijgen.
Alle professionele foto’s die je nodig hebt voor je bedrijf.
Westeinde 81, Den Haag