Elk bedrijf heeft een verhaal te vertellen. En dat kan in woord én beeld. Wat is jouw verhaal? Want ik stel eerst vragen voordat ik schiet. En ik luister…
Als fotograaf voel ik de morele verplichting om eerst naar een verhaal te luisteren en het te begrijpen voordat ik het probeer te vertalen naar beeld.
Ik vind het een uitdaging om, elke keer weer opnieuw, het verhaal met een bedrijfsreportage te vangen in beelden. Dat doe ik op mijn eigen manier in een prachtige stijl. Dit is waarom ik er met kop en schouders bovenuit steek.
‘In negen van de tien gevallen is de aanleiding dat een bedrijf toe is aan een nieuwe website. Maar het mooie van een bedrijfsreportage, of reclamefotografie, is dat deze zich leent voor vrijwel elk doel. Meestal levert een dergelijke reportage tientallen foto’s op die elk voor een specifiek doel te gebruiken zijn. Als bedrijf wil je graag in de pers komen.
Dan zijn goede foto’s voor bij een interview in het bedrijfs- of branchemagazine niet altijd beschikbaar. Ook jaarverslagen en andere officiële stukken kunnen vanuit een bedrijfsreportage van beeldmateriaal voorzien worden.’
Wat mag een opdrachtgever van jou verwachten? ‘In beginsel is het eigenlijk heel simpel, een bedrijf wordt gemaakt door twee zaken: mensen en de fysieke bedrijfsomgeving. Met die twee zaken vang je eigenlijk altijd de essentie van het bedrijf, ongeacht de bedrijfstak. Belangrijk is dat er interactie is tussen die twee. Mensen zijn aan het werk en dat moet ook blijken uit de beelden. Geen geforceerde glimlachen, maar mensen die bezig zijn.
Dat is voor mij als fotograaf natuurlijk de leuke uitdaging. Bij een bedrijfsreportage kijken mensen meestal niet recht in de camera en zijn ze zich in veel gevallen niet eens direct bewust van het feit dat ze gefotografeerd worden. Dat maakt het veelauthentieker, maar ook lastiger. Want uiteindelijk wil ik mensen op hun best vastleggen.
Belangrijk aan een bedrijfsreportage is onderscheid. Uiteindelijk moeten de beelden van de ene reportage niet inwisselbaar worden met die van een andere. Dat betekent dat in elke foto ook iets van de essentie van het bedrijf moet zitten. Apparaten, machines en objecten met een functie die ook voor de nieuwsgierige toeschouwer in een oogopslag duidelijk zijn.’
‘Grote bedrijven en organisaties hebben vaak met veel stakeholders te maken. In je marketingcommunicatie moet je die elk op hun eigen manier benaderen. Maar er zijn ook universele uitingen. Vertrouwen en betrouwbaarheid uitstralen is iets dat elke organisatie naar alle iedereen moet doen. En dat is exact wat de beelden uit een goede bedrijfsreportage doen.
Zij tonen de mensen achter het bedrijf en de beelden die je normaal gesproken nooit ziet. En het belangrijkste is misschien wel dat dat eigenlijk op geen enkele andere manier bereikt kan worden. Vanzelfsprekend worden sfeerbeelden en emoties het makkelijkst overgebracht met beelden.
Als fotograaf werk ik heel veel met mensen en weet ik hoe ik mensen het beste in henzelf naar boven kan laten halen. Juist beelden waarbij iedereen zich op zijn gemak voelt en zekerheid en professionaliteit uitstraalt maken op stakeholders de meeste indruk. Een goede bedrijfsreportage geeft degene die de foto’s het gevoel dat hij ook graag voor dat bedrijf zou willen werken. Dat is het belangrijkste. Want een dergelijk gevoel komt ook op partners, klanten en overige stakeholders over. Iedereen wil zaken doen met een bedrijf waar hij zelf ook wel voor zou willen werken.’
De tips van Bedrijfsfotografie.nl helpen je bij het plannen van een fotoshoot. Ze beantwoorden al je vragen, ook die je nu direct nog niet hebt.
Zo vergeet je niets, kan je de fotograaf goed briefen en ben je straks zeker van de mooiste foto’s. Lees er hier alles over!
Alle professionele foto’s die je nodig hebt voor je bedrijf.
Westeinde 81, Den Haag