Zakelijke portretten van de medewerkers van jouw bedrijf
Iedereen op zijn bést
























Wij gluren allemaal naar elkaar, we kunnen niet anders. Zakelijke portretten die binnen enkele seconden beoordeeld worden door onze meedogenloze karakters en de basis legt voor een eerste indruk.
Een indruk die je geen tweede keer kan maken. Hoe belangrijk is een portretfoto in de zakelijke markt? Hoe kan je daar gebruik van maken en wat zijn eigenlijk goede zakelijke portretten?
Met een goed zakelijk portret maak je verschil

Fotograaf Rogier Chang is van mening dat een goed zakelijk portret ontzettend belangrijk is. “De psychologie leert ons dat we op basis van een eerste indruk direct oordelen vormen over mensen. Ik zorg er daarom voor, dat deze indruk gebaseerd wordt op een zo optimaal beeld mogelijk van de desbetreffende persoon.”
Rogier is ruim 20 jaar werkzaam in de portretfotografie en gespecialiseerd in het maken van zakelijke portretten. “Met een goed portret maak je verschil, val je op en kan je vertrouwen wekken.” Dat is ook waar de meeste zakelijke portretten voor bedoeld zijn. Als gezicht van een bedrijf wil je dat potentiële klanten voor jou kiezen. Een sollicitant wil dat zijn of haar cv eruit springt en over het algemeen ligt het in de aard van de mens om aardig gevonden te worden.
Met 'Perfecte Retouche' maken wij de foto echte áf.




“Met een goed portret maak je verschil, val je op en kan je vertrouwen wekken.”
Dat klinkt logisch, maar ligt het dan niet simpelweg aan het feit of je gezegend bent met een aantrekkelijk uiterlijk? “Zeker niet,” benadrukt Rogier, “ieder mens is uniek en door op persoonlijke elementen te focussen, maak ik foto’s die authenticiteit uitdragen. Een portret waarin de gefotografeerde zelf gelooft en dat ook uitstraalt. Daar hoef je geen model voor te zijn.”
“Ik zorg ervoor dat de eerste indruk online optimaal is”
Wat Rogier het belangrijkste vindt, is dat mensen zich op hun gemak voelen tijdens de fotosessie. Alleen dan ontstaan er portretten die werkelijk contact maken met de kijker, Rogier’s onderscheidende vermogen. “Daarin schuilt zich de ware kunst van de fotograaf.”
“Noem het het bedrijfsgeheim”
Want zo makkelijk is het niet, om iemand zich te laten ontspannen op een moment waarop hij of zij in het middelpunt van belangstelling staat, in het achterhoofd houdend dat deze ene foto nog jarenlang mee moet gaan. Hoe pak je dat aan, doe je je voor als komiek? “Niet echt!” Rogier lacht. “Een mop vertellen werkt voor mij niet. Niet dat daar per se iets mis mee is, het is gewoonweg niet mijn stijl.” Rogier heeft zo zijn eigen manieren om iemand gerust te stellen en zo natuurlijk mogelijk in beeld te brengen. Hij past zijn omgang met mensen professioneel toe. “Noem het een bedrijfsgeheim.”
Authentieke portretten

“Met een goed portret maak je verschil, val je op en kan je vertrouwen wekken.”
Maar als iemand zich volledig op zijn gemak moet voelen, kunnen ze dan niet beter zelf een foto schieten, thuis of in een andere vertrouwde omgeving? “Uiteraard komt er veel meer bij kijken.”
Voor Rogier is het maken van een zakelijk portret dan ook meer dan het simpelweg schieten van een paar foto’s. “Ik benadruk de meest integere, toegankelijke en aantrekkelijkste kant van iemands uitstraling. Door bijvoorbeeld optimaal gebruik te maken van natuurlijk licht en studiobelichting. Daar komt mijn jarenlange ervaring goed bij van te pas.” Hiermee en door toepassing van andere technieken, weet Rogier als geen ander hoe deze authentieke portretten opvallend te maken. “Ik streef naar perfectie en maak graag onderscheid.” Zo voegt hij bij portretten voor in magazines of nieuwsbrieven altijd een creatief element toe. “Dat geeft niet alleen meer kleur aan een persoon, maar zorgt er ook voor dat het portret meer opvalt. Hiermee voorkom ik lopendebandwerk.”
“zodra iemand weer oprecht gelukkig is met zijn portret en blij de studio verlaat, is mijn dag pas goed!”
En juist die omgang met mensen is wat Rogier aantrekt in zijn werk als professioneel fotograaf. “Ik kies altijd voor een aanpak die bij mijzelf past. Een persoonlijke aanpak. Dan ben ik helemaal in mijn element en dat komt het eindresultaat ten goede.” Daarnaast geniet Rogier elke keer weer van tevreden klanten. “Ik maak tal van kwaliteitsfoto’s, maar zodra iemand oprecht gelukkig is met het eindresultaat en blij de studio verlaat, is mijn dag goed!”
Liefde voor het vak

De wensen van Rogier’s klant staan overigens altijd centraal. Daarbij maakt het niet uit of deze vooraf al een duidelijk beeld en/of doel heeft. “Daar kunnen we samen, gaandeweg, achter komen. Het is voor mij een heerlijke uitdaging om, rekening houdend met iemands ervaring en doelstellingen, te komen tot het best mogelijke portret. In dat proces geef ik graag een paar voorzetten, maak ik echt contact en dan merk ik dat mensen al gauw loskomen.”
“Noem het een bedrijfsgeheim”

mét 10 minuten visagie

zonder visagie
Heb je een kledingadvies?
Wat draag je als je klanten ontmoet?
- Wees representatief voor je bedrijf, maar blijf wel jezelf.
- Vermijd wit. Een wit overhemd onder een donker colbert kan echter wel.
- Vermijd schreeuwende kleuren met contrastrijke patronen. Zwart- wit geblokt of het Hawaï-shirt zijn hier de duidelijkste voorbeelden van.
- Vermijd teksten op de kleding.
Denk even na over hoe je je kleedt als je een klant ontmoet. Wees representatief voor het bedrijf, maar niet overdressed.
Het is hier soms wat donker, is dat een probleem?
Nee hoor, ik neem mijn eigen achtergrond en flitslampen mee. Een vrije ruimte van minimaal 3 x 4 meter is hiervoor al voldoende, maar groter is beter. Reserveer de ruimte vast als dat nodig is.
Hoeveel foto’s krijgen we?
Enkele dagen na de fotoshoot kunnen de geportretteerden hun favoriete foto kiezen uit een voorselectie van de 8 beste. Deze favoriet bewerk ik verder met (lichte) retouche en binnen een week ontvang je de foto’s in hoge resolutie in een bestand. Die kun je overal voor gebruiken.Van billboard tot profielfoto. Sommigen, zoals dedirectie, hebben meer verschillende foto’s nodig. Bijvoorbeeld voor persberichten of het jaarverslag. Plan daar extra tijd voor in en denk vast na over waar die foto’s gemaakt kunnen worden.
Hoelang duurt een sessie?
Ongeveer 10 minuten per persoon. Voor bedrijven van groter dan 10 personen is het handig om een schema te maken. Dan weet iedereen wanneer ze aan de beurt zijn. Bij een kleinere groep kan de collega die net gefotografeerd is de volgende roepen. Dat werkt ook prima.