Bedrijfsreportage

De essentie van fotografie is misschien wel, meer dan wat dan ook, het overbrengen van gevoel, sfeer en emoties. Zo kan de essentie van een persoon sneller gevangen worden in beelden dan in woorden en hetzelfde geldt natuurlijk voor een bedrijf. Rogier Chang vindt het een uitdaging om, elke keer weer opnieuw, de essentie met een bedrijfsreportage te vangen in beelden.

Wanneer kiezen voor een bedrijfsreportage?

‘Het mooie van een bedrijfsreportage is dat deze zich leent voor vrijwel elk doel. Meestal levert een dergelijke reportage honderden foto’s op die elk voor een specifiek doel te gebruiken zijn. Zo zijn goede foto’s voor bij een interview in het bedrijfs- of branchemagazine niet altijd beschikbaar. Ook jaarverslagen en andere officiële stukken kunnen vanuit een bedrijfsreportage van beeldmateriaal voorzien worden.’ Dus het is eigenlijk een soort databank van hoogwaardige sfeerbeelden uit het bedrijf? ‘Dat kan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Een bedrijfsreportage kan ook gemaakt worden naar aanleiding van een bepaalde gelegenheid. Een bedrijfsjubileum bijvoorbeeld. Beide kan trouwens ook. Mijn ervaring is dat veel bedrijven wel een concrete aanleiding nodig hebben om over een bedrijfsreportage te gaan nadenken. Belangrijk is om in gedachte te houden dat een reportage nooit een specifieke aanleiding nodig heeft. Elk bedrijf heeft een verhaal te vertellen en elk verhaal vertel je makkelijker met beelden.’

Vertrouwen wekken met een bedrijfsreportage

bedrijfsfoto
‘Grote bedrijven en organisaties hebben vaak met veel stakeholders te maken. In je marketingcommunicatie moet je die elk op hun eigen manier benaderen. Maar er zijn ook universele uitingen. Vertrouwen en betrouwbaarheid uitstralen is iets dat elke organisatie naar alle stakeholders moet doen. En dat is exact wat de beelden uit een goede bedrijfsreportage doen. Zij tonen de mensen achter het bedrijf en de beelden die je normaal gesproken nooit ziet. En het belangrijkste is misschien wel dat dat eigenlijk op geen enkele andere manier bereikt kan worden. Vanzelfsprekend worden sfeerbeelden en emoties het makkelijkst overgebracht met beelden. Natuurlijk is een bedrijfsfilm dan ook een mogelijkheid, maar daarin kan men toch moeilijker sturen. Foto’s geven je meer controle over wat je wel en niet laat zien. Als fotograaf werk ik bovendien veel met mensen en weet ik hoe ik mensen het beste in henzelf naar boven kan laten halen. Bewegende beelden tonen dan toch meer ongemak en onzekerheid. Mensen voelen zich daar nou eenmaal minder bij op hun gemak. Juist beelden waarbij iedereen zich op zijn gemak voelt en zekerheid en professionaliteit uitstraalt maken op stakeholders de meeste indruk. Een goede bedrijfsreportage geeft degene die de foto’s het gevoel dat hij ook graag voor dat bedrijf zou willen werken. Dat is het belangrijkste. Want een dergelijk gevoel komt ook op partners, klanten en overige stakeholders over. Iedereen wil zaken doen met een bedrijf waar hij zelf ook wel voor zou willen werken.’

De bedrijfsreportageBedrijfsreportage

Een serie foto’s, gemaakt binnen de bedrijfsomgeving, vormen natuurlijk nog geen goede bedrijfsreportage. Maar wat maakt dan precies een goede bedrijfsreportage? Wat mag een opdrachtgever van jou verwachten? ‘In beginsel is het eigenlijk heel simpel, een bedrijf wordt gemaakt door twee zaken: mensen en de fysieke bedrijfsomgeving. Met die twee zaken vang je eigenlijk altijd de essentie van het bedrijf, ongeacht de bedrijfstak. Belangrijk is dat er interactie is tussen die twee. Mensen zijn aan het werk en dat moet ook blijken uit de beelden. Geen geforceerde portretglimlachen, maar mensen die bezig zijn. Dat is voor mij als fotograaf natuurlijk ook een extra uitdaging. Bij een bedrijfsreportage kijken mensen meestal niet recht in de camera en zijn ze zich in veel gevallen niet eens direct bewust van het feit dat ze gefotografeerd worden. Dat maakt het veel authentieker, maar ook lastiger. Want uiteindelijk wil ik mensen op hun best vastleggen. Belangrijk aan een bedrijfsreportage is ook onderscheid. Uiteindelijk moeten de beelden van de ene reportage niet inwisselbaar worden met die van een andere. Dat betekent dat in elke foto ook iets van de essentie van het bedrijf moet zitten. Apparaten, machines en objecten met een functie die ook voor de onwetende toeschouwer in een oogopslag duidelijk zijn.’